Tyvärr

Kvällen blev inte alls som vi hoppades. Panevino levde tyvärr inte upp till förväntningarna. Eller så här: vinet, miljön, och sällskapet var utmärkt men maten sådär och faktiskt lite blä. Förrätterna var okej men när det var dags för varmrätten blev det lite tråkigt. Kanske för att vi valde fel rätt, men hur skulle vi kunna veta att det skulle komma ut en hel tallrik fylld med frityrsmet utan smak. Hela munnen och gommen fick en hal illasmakande beläggning och lukten av frityrolja sitter forfarande nu dagen efter fast i huden och i håret. Någonstans där under frityren fanns färska skaldjur men de drunknade och gick knappt att få fram. Nä, en miss i vårt beställande men samtidigt en katastrofrätt i största allmänhet.

När servitrisen gjorde misstaget att fråga om det smakat gott så var ju karusellen igång. Hovmästaren skickas fram. Samtalet går nåt så här: Hovmästaren: Man kan inte smaksätta färska skaldjur innan man friterar dem. J: Jo det går att torka av med hushålls papper innan man friterar. Hovmästaren: Jag äter den här rätten varje dag. Den är god. Vill ni ha en pasta istället? Jag är italienare och vi smaksätter inte med chili och vitlök. Det är bara syrianer och turkarna som gör. Det ska räcka med aioli och citron.
J: jo men nu blev det för mycket frityr och då smakar det bara mjöl.

Då vi är för mätta för att ta emot erbjudandet om annan mat så slutar det med att de bjuder på efterrätt och kaffe. – lagar han mycket mat hemma den där, fick jag frågan och sedan när vi inte ville ha en pasta rätt – ska du hem och laga mat nu? Ha haa lite humor hade de men långt från att verkligen lyssna på det vi sa. Känslan av, och han sa det själv. – Jag har lärt mig i skolan att kunden alltid har rätt. Men ni vet hur man ändå ser på honom att han tyckte vi var dumma i huvudet.
Kaffet var sjukt gott kan jag tillägga och när vi väl lyckades få in notan så tog vi pendeln hem och då jag hamnat någon slags frityrkoma med illamående bara stöp jag i säng.

20140413-083340.jpg

Kommentera

