Föräldratips

Att vilja sitt barn det bästa är för mig en självklarhet och borde väl vara det för alla? Vad som sedan är bäst för mitt barn är inte det samma som vad som är bäst för ditt barn. Eller?

Jag tänker så här: Är det inte bra för alla att få uppleva gränser? Eller kan man som vuxen göra precis allt vad man vill hursomhelst?
Visade du hänsyn mot någon idag? Svaret är antagligen ja. Vill du att ditt barn ska visa hänsyn mot andra barn och vuxna. Allvarligt, hur svårt ska det vara. Lite gränser behövs!

20140410-223725.jpg

20140410-223753.jpg
Älskar dessa bilder på mitt lilla lamm som sprang runt i parken i den ärvda tröjan efter L och sina nya leopard och katt tights.

20140410-224142.jpg
Lite rädd bara. Idag klädd i samma tights fick han höra från ett annat barn att han hade tjejbyxor på sig.
-Mamma, jag sa att det var det inte var det.

Det fick mig att tänka på hur han uppfattades där i parken? Som en vild flicka? Modig flicka? En pojke i flickkläder? Som en cool kille? Vilka ord använder du för att beskriva ditt barn? Om man tänker efter så hamnar man nog ofta i fällor där man uttrycker sig stereotypt fast man inte egentligen vill. Kommer man på sig själv kan man ju faktiskt säga det högt för sig själv så blir man mer medveten och kanske hinner ändra formulering innan nästa groda poppar ut. Oj varför sa jag så?! Jag menade så här.

Mamma ska trösta, pappa busa? Mina barn har uppmärksammat att i vår familj tycker mamma om att träna och pappa tycker om att laga mat. Spännande att diskutera men lite jobbigt ämne då alla ska hålla på och tycka en massa😜 Vad tycker du?

Kommentera

